منتديات رحيل

ملتقى الخيرات

البوابةالرئيسيةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة

شاطر | 

انا والنجوم وهواك لاسامه منير

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
برقوقه
عضو متميز
عضو متميز

انثى عدد الرسائل : 717
العمل/الترفيه : انا لما حببتى هتكبر والنعمه لتاكل الجو فى جمال كده الله اكبر يا دوبك ابربش تحلو
الاوسمه :

مُساهمةموضوع: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 6:22

بسم الله الرحمن الرحيم
اكيد سمعتوا عن برنامج اسامه منير وطبعا سمعتوا انتقادات واحب اوضح سمعتوا افترائات على البرنامج فى ناس بتقول انه بينادى بالمعصيه وانه برنامج سافل وبينشر الغلط بين الشباب اولا احب اعرفكوا حاجه البرنامج محترم جدا بيجى تليفونات لاسامه بنات بيتكلموا عن علاقات غلط حرام زنا وماشابه واسامه بيعترض وبتكلم باسلوب وحش كمان مع المكالمات دى علشان يحسسهم بغلطهم من الاخر بيهزئهم ولو اى مكالمه عاديه بقه بتتكلم عن حب مشاعر فقط يعنى دايما اسامه بينادى بان الموضوع يكون فى النور وان لازم البنت تحكى لمامتها او اخوها او ابوها اى حد ممكن ترتاحله بس يكون رقيب عليها انا بس كنت حابه اعرفكم الكلام ده علشان كتير اوى سمع كلام وحش عن البرنامج فحبيت اقول كلمه حق المهم يا جماعه لو علاقات الحب اساسا حرام زى ما اغلبكوا شايفين اوك خليها حرام فعلا مش هناقش كده بس متقدروش تنكروا ان العلاقات دى منتشره جدا جدا جدا نعمل ايه احنا بقه هى خلاص بالفعل امر واقع فى مجتمعنا هل نلغى برنامج زى برنامج اسامه على اساس ان العلاقات دى حرام وعيب ونسيب بقه البنات والاولاد يضيعوا فى العلاقات دى وحديهم من غير راى او مشوره ونصيحه ولا نشجع البرامج دى علشان البرامج دى على الاقل هتساعدهم انهم يحافظوا على نفسهم وميتمادوش فى الغلط
ومحدش يقلى ان البرامج دى مش بتعمل كده لا اسامه منير فعلا بيقدم نصايح واراء فعلا ممتازه ومحدش يقلى ده مسيحى اسامه مره كان فى مكالمه محتاجه راى الدين اتصل على الهوا بالشيخ خالد الجندى واخد رايه على الهوا يبقى من الاخر علشان العلاقات دى حرام زى ما اغلبكوا معتقدين علشان هى علاقات حرام نلغى البرامج دى ونهاجمها ونسيب الشباب فى الغلط والحرام ولا نحاول انقاذ ما يمكن انقاذه ونحاول نوجهم صح فى العلاقات دى بجد يهمنى اعرف الاراء فى الموضوع ده
novo_121
المدير الإدارى
المدير الإدارى

ذكر عدد الرسائل : 15950
العمل/الترفيه : محامي
المزاج : الحمد لله
الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 6:57

أولا :-برقوقة واضح جدا إنك مش مقتنعة إن أي علاقة بين ولد و بنت تحت أي مسمى شبابي محرمة شرعا لذلك أقترح عليكي إغلاق الموضوع لأن هتبئا إيه فيدة النقاش في الوقت دا .
على فكرا أنا مش ضد برنامج أسامة و لا حاجة لاكن ضايقتني جدا جملتك "لو علاقات الحب اساسا حرام زى ما اغلبكوا شايفين اوك خليها حرام فعلا مش هناقش كده " .
ثانيا :- سؤال معلشي يريت تجوبي عليه هل كون العلاقة بين الولد و الفتاة تحت رقابة أسرية أو أبوية كما إقترحتي أنتي و أسامة يعطيها الصفة الشرعية ؟ إذا كانت إجابتك بالإيجاب فتلك الطامة الكبرى أما إذا كانت بالنفي فما الحاجة لطرح مثل هذا النقاش.!!!
ثالثا :- كان الأولى بك طرح نقاش عن موضوع هام غير مجزوم به بالشريعة كمواطن الخلافات المنتشرة بين المسلمين أو غيرها بدلا من طرح نقاش عن مثل هذه البرامج الذي يعلم الله أن الهدف منها هو تحويل شباب المسلمون للعيش على الطريقة الغربية و نسيان جزورنا العربية و ديننا الحنيف الإسلام .
معلش أنا عارف إن ردي قاسي شويا بس بصراحة ديئتني جدا جملتك الشهيرة " لو علاقات الحب اساسا حرام زى ما اغلبكوا شايفين اوك خليها حرام فعلا مش هناقش كده "
كما أنني كما سبق و قلت كنت أحترم موضوعاتك جدا و آرائك و ردودك و لاكن أعتقد أنه قد خانك التعبير في طرح مثل هذا الموضوع .
برقوقه
عضو متميز
عضو متميز

العمل/الترفيه : انا لما حببتى هتكبر والنعمه لتاكل الجو فى جمال كده الله اكبر يا دوبك ابربش تحلو
الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 7:07

انا مش عارفه ارد اقلك ايه صدمتنى اوى كلمه كنت بحترم مواضيعك
واه انا رايى ان لو الاهل عارفين ان فى حب بين بنتهم وشخص تانى
وان البنت دى محافظه على حدود ربنا معاه يعنى مفيش خلوه بنهم
وكلامهم محترم وبحدود حدود على المشاعر ومش اكتر من انها منتظراه يتقدملها
يعنى انها هترفض اى حد غيره انا رايى ان ده مش حرام
وانا معنديش من العلم اللى يحلل ويحرم طبعا
علشان كده قلت مش هتناقش فى كون العلاقات
حلال او حرام وخليها حرم زى ما انتوا شايفين
اه انا رايى انها مش حرام لو بالضوابط اللى ذكرتها
وفى النهايه انت كلامك دايما بحترمه وكمان بنتظر مواضيعك وردوك لانها دايما بتكون ردود قيمه
بس المره دى فعلا ردك قاسى اوى عليا وشكرا ليك

عدل سابقا من قبل برقوقه في الإثنين 1 ديسمبر - 7:24 عدل 1 مرات
برقوقه
عضو متميز
عضو متميز

الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 7:15

معلش فعلا مش عارفه اتصرف ولا اخد رد فعل مناسب على اجابتك ليا انت كمان بتقلى انى كنت اختار موضوع مهم يفدنا ان شايف ان الموضوع ده مش مهم ازاى مش مهم المفروض انه لو انت مقتنع انه العلاقات دى حرام فعلا يبقى يكون الموضوع مهم لانها منتشره جدا ومدام هى حرام ومنتشره كده يبقى لازم نلاقى حل مش نطنش ونسكت ونحرم وبس
برقوقه
عضو متميز
عضو متميز

الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 7:22

انا عماله اقرا ردك ومش مستوعبه فعلا انك تقلى كنت بحترم مواضيعك يعنى انت بقيت مش بتحترم مواضيعى ولا ردودى ولا فكرى يعنى من الاخر انا
واتهامك موضوعى انه غير مهم للنقاش
واسلوب السخريه لما قلت جملتك الشهيره
انا عمرى ما كنت اتوقع ان اختلاف الاراء بنا يوصلك انك تجرحنى كده
كنت مردتش على موضوعى
او كنت عملت موضوع تثبت فيه حرمه العلاقه حتى لو فى النور
كان فى اكتر من رد ترده عليا غير الاسلوب ده
انت من اكتر الناس فى المنتدى اللى انا بكنلهم الاحترام
وبقدر تفكيرهم
علشان كده يبقى اكيد الغلط عندى انا وانا بعتذر منك
ولما يوصل انك تقلى كنت بحترم مواضيعك وترد بالطريقه دى يبقى فعلا انا منفعش اكمل فى المنتدى
انا اسفه يا اخ نوفو على موضوعى ومش هيتكرر تانى انى اكتب موضوع
واعرف انى لسه بحترمك ولسه بيهمنى ارائك
novo_121
المدير الإدارى
المدير الإدارى

الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 8:25

أختي للأسف دي ثالث مرة بكتب توضيح لردي بس كل مرة المنتدى بيطلب مني تسجيل الدخول و يضيع التوضيح
أنا و الله يعلم لم أقصد ما وصلك من عدم إحترام لفكرك أو موضوعاتك بل كل ما كنت أقصدة هذا الموضوع بالذات لأني أرى عدم جواز طرح موضوعات وضع فيها الشرع الجواب الشامل الشافي للنقاش أو محاولة تبريرها أو إكسابها الشرعية تحت أي ستار كان .
بتوضيح بسيط أختي لمسألة هل الحب حلال أم حرام ؟
أجيبك هل من الممكن أن يحدث حب بدون حدوث نظرات متبادلة؟
أجيبك بالطبع لا و بما أن الشرع لم يجز سوى النظرة الأولى و المقصود بها في الشرع هي تلك النظرة الغير مقصودة فهنا نكون قد إرتكبنا أول مخالفة شرعية تليها مخالفات أخرى من بينها المحادثات التلفونية التي هي نوع من أنواع الخلوة المحرمة شرعا و غيرها من المخالفات التي تحدث كسلسلة نتيجة لمثل تلك العلاقة المسماة الحب .
أختي الحب أسمى و أعمق من أن يدنس إسمة فتوصف به علاقة بدأت بشئ محرم شرعا و من الممكن أن تسألي في ذلك كل أخواتك المسلمات المتزوجات ليخبروكي عن معنى الحب الحقيقي الحب الموضوع في إيطار الشريعة و عن روعتة و جمالة الذي تألفة الروح " الحب بعد الزواج " و سدئيني عندما أقول لك أن كل مايشعر أو تشعر به الفتاة قبل الزواج سيكتشفون بعد الزواج أنهم كانوا مخطئين و سوف يضحكون و يندمون على تلك اللحظات التي إعتقدوا فيها أنهم يحبون .
*** أختي أعترف أنه قد خانني التعبير عندما قلت أنني كنت أحترم موضوعاتك و ردودك فلم أقصد ذلك و إنما ما قصدتة هو إستيائي من هذا الطرح لأنني أحسست أن رحيل أرفع من أن يناقش بها ما يقال عن مثل تلك البرامج مع العلم أنني حاولت تغييرها عندما أعدت قراءة ردي و لكن للأسف إنقطع النت عندي و عندما عاد كنت قد رددتي علية فلم أجد جدوى من تغيرها إلا إذا أحببت ذلك كما أنني أعترف أنني قد كنت في حالة مزاجية سيئة عند كتابتي للرد ***
و أخيرا و الله يعلم صدق ما أقول أنك من أكثر الأعضاء الذين أحترم موضوعاتهم و آرائهم

بارك الله فيكي أختي و ذادك من علمة و ثبتك على طريق الحق أنا و إياكي و جميع المسلمين

يريت أختي لو حبا أشرحلك وجهة نظرة و نناقش ردي بصورة أوضح يريت تكلميني على إيميل المنتدى
MONTADARAHEEL@YAHOO.COM

عدل سابقا من قبل novo_121 في الإثنين 1 ديسمبر - 9:19 عدل 1 مرات
برقوقه
عضو متميز
عضو متميز

الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 8:36

شكرا لانك وضحتلى قصدك من الرد وفعلا كلامك صح
وانا افتخر انك اهتميت ورديت عليا
وافتخر اننا اتناقشنا وانى اقتنعت بكلامك
novo_121
المدير الإدارى
المدير الإدارى

الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 8:48

أختي برقوقة أرجوا منك أن تتقبلي هذا الإعتذار

http://raheel.montadarabi.com/montada-f1/topic-t5942.htm#39475
برقوقه
عضو متميز
عضو متميز

الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 8:57

انا مش عارفه ازاى ادخل على اميل المنتدى
حاولت اعمله اضافه على اميلى ومنفعش
novo_121
المدير الإدارى
المدير الإدارى

الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 9:21

حاولي مرة آخرى أختي لأنه كان يوجد خطأ في إسم المنتدى و تم تعديلة

مش ألتلك أنا مش عارف مالي اليوم
القلب الطيب
مديرة العلاقات العامه والمتابعه
مديرة العلاقات العامه والمتابعه

الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 10:25

حوار بناء ونقاش محترم بينكم اختى برقوقة واخى نوفو

دمتم بكل الخير والود والاحترام

اللهم بارك لي في أولادي ولاتضرهم بإحد من خلقك او بشي ووفقهم لطاعتك وارزقني برهم,اللهم يامعلم موسى وآدم علمهم , ويا مفهم سليمان فهمهم , ويا مؤتي لقمان الحكمة وفصل الخطاب آتهم الحكمة وفصل الخطاب,اللهم علمهم ماجهلوا وذكرهم مانسوا وافتح عليهم من بركات السماء والأرض إنك سميع مجيب الدعوات, اللهم أني أسألك لهم قوة الحفظ وصفاء الذهن وسلامة القلب وسرعة الفهم ,اللهم اجعلهم هداة مهتدين غير ضآلين ولا مضلين
جى جى
مشرفه اداريه
مشرفه اداريه

انثى عدد الرسائل : 3002
العمل/الترفيه : لا اعمل
الاوسمه :

مُساهمةموضوع: رد: انا والنجوم وهواك لاسامه منير   الإثنين 1 ديسمبر - 10:46

بارك الله فيكم اختى برقوقة واخى نوفو
ودام علينا روح الاخوة اللهم آمين

انا والنجوم وهواك لاسامه منير
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1